Wednesday 24 April 2013

Pandangan Ahli Tentang Fakta-fakta yang Diberi.


Pada pendapat saya,Tarian Singa adalah satu keunikan yang mampu membawa kebudayaan masyarakat Cina. Tarian Singa ini harus diteruskan dan dikekalkan supaya generasi yang akan datang dapat menikmati dan mewarisi budaya tradisional Cina. (Wong Mei Wei)

Pada pendapat saya, Tarian Singa merupakan tarian yang menarik, ia bukan sahaja boleh dipelajari oleh sesiapa yang berumur 10 ke atas tidak kira lelaki atau perempuan , pada masa dan tempat yang berbeza, mereka kena meniruan pergerakan singa dari segi kekuatan, ekspresi kepala dan badan mereka semasa gembira, marah, sedih, kebahagiaan, dan lain-lain. Oleh itu, keunikan Tarian Singa harus dikekalkan dan diwarisi daripada satu generasi ke generasi yang akan datang.(Ang Huey Jye)

Pada pendapat saya, seni tarian singa ini juga merupakan senaman yang baik bagi fizikal, rohani dan jasmani. (Law Siew Xue)

Pada pendapat saya, adalah betapa pentingnya untuk mengekalkan tarian singa secara berterusan. Sejarah tarian singa telah bermula lebih 1,000 tahun lalu dan suasana Tahun Baru Cina selalunya menjadi meriah apabila tarian singa akan mengunjungi setiap rumah orang Cina untuk membuang semangat jahat dan memberi tuah kepada rumah tersebut. (Tan Kim Yong)

Pada pendapat saya, tarian singa adalah sesuatu tarian tradisional yang amat penting kepada masyarakat Cina. Pada zaman dahulu, tarian singa digunakan untuk membuang semangat jahat manakala pada masa kini, tarian singa memainkan peranan penting semasa Tahun Baru Cina atau perayaan-perayaan penting. Oleh itu, tarian singa harus kekal diwarisi oleh generasi-generasi muda supaya semangatnya diteruskan . (Diong Kai Chin)


Budaya Tarian Singa semakin meluntur, mencabar bentuk seni persembahan, lengkap dengan postur seni mempertahankan diri, pergerakan tarian, irama perkusi dan pakaian rumit, termasuk Singa Bertuah dan "Happy Buddha". Malah dalam sebuah masyarakat majmuk, ia masih kadang-kadang sukar untuk memahami perbezaan budaya kita dalam masyarakat. Oleh itu, amat penting bagi orang ramai untuk lebih memahami Kebudayaan Cina dan faedah Tarian Singa kepada masyarakat setempat. (Ooi Mei Ying)

Pada pandangan saya, tarian cina merupakan tradisi yang diwarisi sejak zaman dahulu. Tarian singa juga merupakan simbol yang melambangkan kebudayaan cina. Oleh itu, Kita harus terus mengamalkan dan meneruskan tradisi ini.
(Janet Ling)

No comments:

Post a Comment